TÓTH József:

Considerations on modernization and the competencies and education of aircraft maintenance engineers

Absztrakt

A precondition of the proper functioning of our organizations and the success of their operations is a sizeable body of well-trained professionals. The ongoing development of educational content and structure, the changing needs of the labour market, and the novelties of the technological environment make it necessary to conduct regular research to clear what competencies new generations of military engineers of the Hungarian Defence Force should possess. Change in the past term in higher education exerted influence, and they also practice the aircraft engineer to an education yet in our time. Competences appeared as requirement on output of the educations, what besides (different forces of nature) you appear as a criterion of change of the educations. These effects also touched higher-education establishments, of the defensive sector, what portfolio his existing educations called his transformation into life. The education proceeds from competences according to the new requirements and they are tracing subject structure back the education from this, system time ratios (credit), and methodological elements of his different contents.

A szervezet működésének, és az elvárt minőségű feladatvégrehajtás biztosításának egyik alapfeltétele a megfelelő számú, jól képzett szakember. A képzési szerkezet, az infrastruktúrák, a humánerőforrás fenntartása és folyamatos fejlesztése érdekében fontos ismerni, hogy milyen kompetenciákkal rendelkező műszaki szakemberekre van szükség a Magyar Honvédségben. Az elmúlt időszakban a felsőoktatásban bekövetkezett változások jelentős hatást gyakoroltak, és még napjainkban is gyakorolnak a repülőmérnök képzésre. A képzések kimenetén követelményként jelentek meg a kompetenciák, melyek (más elemek mellett) a képzések változtatásának kritériumaként szerepeltek. Ezek a hatások a védelmi szektor felsőoktatási intézményeit is érintették, melyek a meglévő képzési portfólió újragondolását hívták életre. Az új követelményeknek megfelelően a képzések kompetenciákból indulnak ki, és ebből vezetik le a képzés tantárgyi struktúráját, belső idő (kredit) arányait, más tartalmi és módszertani elemeit.

Kulcsszavak: aviation engineering, military engineer education, competency, model ~ repülőmérnök, katonai műszaki oktatás, kompetenciák, model

 

A teljes cikk megtekintése »

 

Vissza a tartalomhoz