Vas Tímea:

MÛVELETI REPÜLÕTÉR FORGALMÁNAK IRÁNYÍTÁSA VIRTUÁLIS FELÜLETEKEN

Absztrakt

A polgári légiközlekedés területén Európában a svéd SAAB cég, a tengerentúlon pedig a Columbia állambeli FREQUENTIS cég innovatív fejlesztésének köszönhetõen, már néhány európai repülõtéren is megkezdõdtek az ún. „remote tower”[1] technológia bevezetéséhez szükséges elõkészületek, validálási folyamatok. A távolból történõ irányítás mellett szól, hogy a régi, elavult repülõtéri irányító tornyokat nem kell tovább üzemeltetni, fizikailag nem is a repülõtéren tartózkodik az irányító, de emellett elõnye, hogy nem csak egyetlen repülõtér forgalmának irányítását lehet ezzel magvalósítani, valamint az információk mennyisége és minõsége elõsegíti a repülõtéri irányító helyzettudatos döntési képességét. A cikkben a szerzõ választ keres arra, hogy a fejlesztés lelkének számító „smartcam”[2] vagyis okos kamerával támogatott virtuális platform és a hozzá tartozó kommunikációs rendszerek hogyan alkalmazhatóak egy mûveleti repülõtér esetében, figyelembe véve a mûveletek vezetés-irányítási rendszereit és a potenciális veszélyek azonosítását.

Owning to the innovative development of the swedish SAAB and the FREQUENTIS company in Columbia, USA, the preparation and validation process have been strated in number of european aeroports for the implementation of a new technology called „remote tower”. For the remote controlling sake do not use the outdated ATC tower in forward, the ATC controller physically is not on the aeroport, moreover it is possible to control the air traffic of more aeroports at same time and the qualitiy and quantity of information support the ATC situational awareness. In the paper the author is looking for the answers, whether the soul of development-„smartcam”-which can support a virtual platform, and the associated communication system can be applicable in an operational airfield regarding to the C2 system and indentification of potential dangers.

Kulcsszavak: távoli irányítás, mûveleti repülõtér, okos kamera ~ remote controlling, operational airfield, smartcam

 

A teljes cikk megtekintése »

 

Vissza a tartalomhoz